Start > Artiklar > Att bränna fett

Att bränna fett (dvs gå ner i vikt)

Det är många som vill åstakomma en viktminskning, och det finns massor av träningsmetoder för att lyckas med det. Vilken träningsmetod du väljer är upp till dig, men vår rekommendation är att du använder dig av en pulsklocka. Detta för att du hela tiden ska kunna hålla koll på din puls så att träningsintensiteten är så optimal som möjligt för fettbränning.

Anpassa träningen efter dina mål

Om ditt mål med träningen är att bränna fett och bli smalare, så ska ditt träningspass anpassas efter detta.

Låt säja att du har 30 minuters träning. Om du då går en promenad i rätt högt tempo går pulsen upp till cirka 65 procent av din maxpuls. Vid den belastningen bränner kroppen 50 procent kolhydrater och 50 procent fett. Skulle du istället joggar och pulsen då är cirka 75 procent av din maxpuls bränner kroppen 60 procent kolhydrater och 40 procent fett. Men när du joggar bränner du dubbelt så många kilokalorier. Då har du i slutändan bränt mer fett under löpningen, även om andelen är mindre.

Om du istället promenerar en bestämd sträcka, tex 10 kilometer. Med den promenaden, då pulsen är cirka 65 procent av din maxpuls, bränner kroppen 50 procent kolhydrater och 50 procent fett under en ganska lång tid. Skulle du istället springa den sträckan är du färdig snabbare och bränner också en mindre andel fett. Resultatet blir alltså att du gör av med mindre fett.

Har du en begränsad tid kommer du att bränna mer fett om du springer, men om du har lång tid på dig att träna är det alltså bättre med en promenad.


Norrbotten Västerbotten Jämtland Västernorrland Gävleborg Dalarna Värmland Örebro Västmanland Uppsala Stockholm Södermanland Västra Götaland Östergötland Jönköping Halland Skåne Kronoberg Blekinge Gotland Kalmar