Start > Aktiviteter

Aktiviteter

Vilka aktiviteter (idrotter) passar för pulsträning

Det är många som undrar när pulsträning passar och är det så att de passar olika bra för olika aktiviteter/idrotter? Visst är det så att det varierar hur bra en pulsbaserad träning passar in i olika sporter. Här gör vi en kort sammanfattning om vilka idrotter/sporter/aktiviteter som passar och vilka som inte passar med denna typ av träning.

Passar bra

Alla idrotter där man under en längre tid utsätter sig för en hög puls, passar alldeles utmärk att praktisera pulsträning med. T.ex. Löpning, fotboll, längdskidåkning, tennis, orientering, simning, fitness.

Passar mindre bra

De idrotter som lämpar sig mindre bra med pulsbaserad träning är idrotter där man inte når en hög puls under en längre tid. Bra exempel på det är styrketräning, tyngdlyftning, biljard m.f. Dock är det så att en bra grundkondition (syreupptagningsförmåga) är bra för alla sporter och för alla människor i alla situationer. Har man en bra syreupptagningsförmåga så fungerar vår hjärna bättre, vilket betyder att en schackspelare har även han en indirekt nytta av pulsbaserad träning.

Norrbotten Västerbotten Jämtland Västernorrland Gävleborg Dalarna Värmland Örebro Västmanland Uppsala Stockholm Södermanland Västra Götaland Östergötland Jönköping Halland Skåne Kronoberg Blekinge Gotland Kalmar